Інклюзія

 

Інклюзія

Інклюзія— процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія — це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
— Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
— Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
— Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
— Залучати батьків в процес навчання і життя школи. — Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
— Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
— Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
— Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей. 
— Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
— Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
— Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
— У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
для інших дітей:
— Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
— Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
— Діти вчаться співробітництву.
— Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
для педагогів та фахівців:
— Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
— Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
— Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Як потрапити до загальноосвітньої школи на інклюзивне навчання.
Дорожня карта.
1. Подача заяви до обраної школи (за 1 рік до початку навчання дитини) + висновок ІРЦ, ПМПК.
Це необхідно для того, щоб адміністрація школи спільно з відповідним органом управління освітою мали час створити відповідні умови для перебування та навчання дитини з особливими потребами (архітектурна доступність, безбар’єрність та зонування простору, введення додаткових посад, створення інклюзивних класів).
Якщо батьки не згодні з висновком ІРЦ, ПМПК місцевого рівня вони можуть звернутись до центральних ІРЦ, ПМПК, рішення яких є остаточним.
Висновок ІРЦ, ПМПК є підставою для створення інклюзивних або спеціальних класів, надання додаткових корекційних послуг дитині в інклюзивному класі та додаткового фінансування школи, в якій навчається дитина з особливими потребами. 
2. Якщо у школи немає умов для зарахування та навчання дитини, директор школи разом з батьками, звертаються до відповідного управління освіти з метою створення умов для зарахування та навчання дитини з особливими потребами, або має рекомендувати батькам іншу найближчу до них школу де є відповідні умови.
3. Якщо дитині потрібен індивідуальний асистент дитини то таку функцію може виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) згідно їхній письмовій заяві.
4. Складання індивідуальної програми розвитку.
Формування індивідуального навчального плану програми.


Лист МОН № 1/9-498 від 05.08.2019 "Методичні організації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р" 
Лист МОН № 1/9-462 від 18.07.2019 "Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 навчальному році" 
Лист МОН №1/9-485 від 06.08.2018 “Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році” 
Лист МОН України від 19.09.2017 № 1/11-9320 "Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах"
Лист МОН України від 03.07.2017 № 1/9-362 "Про Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2017/2018 навчальному році"
Лист МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 "Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році"
Лист МОН України від 10.01.2017 № 1/9-2 «Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами»
Лист МОН від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році»
Лист МОН України від 29.06.2016 № 1/9-332 «Про Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2016/2017 навчальному році»
Лист МОН України від 19.01.2016 № 1/9-28 «Про доповнення до Переліку  навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2015/2016  навчальному році»
Лист МОН України № 1/9-397 від 18.08.2015 «Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2015/2016  навчальному році»
Лист МОН України від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році»
Лист Міністерства № 416 від 18.08.2014 "Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2014/2015 навчальному році"
Лист Міністерства від 08.08.2013 1/9-539 «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»  
Лист Міністерства від 26.04.2013 № 1/9-304 «Про організацію оздоровлення вихованців інтернатних закладів влітку 2013 року»
Лист Міністерства від 11.04.2013 № 1/9-273 «Про посилення профілактичної роботи в інтернатних закладах»
Лист Міністерства від 31.01.2013 №1/9-66 «Щодо організації роботи інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»
Лист Міністерства 1/9-394 від 23.05.2012 "Про організацію оздоровлення вихованців інтернатних закладів влітку 2012 року"
Лист Міністерства від 02.04.2012 № 1/9-245 "Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах"
Лист Міністерства № 1/9-515 від 04.08.09 "Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах"
Лист Міністерства № 1/9-491 від 13.07.10 " Про організацію роботи з розвитку слухового сприймання та формування вимови у школах (школах-інтернатах) для дітей глухих та зі зниженим слухом"
Лист Міністерства № 1/9-515 від 09.08.11 "Особливості організації навчально-реабілітаційного процесу у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році"
Лист Міністерства № 1/9-684 від 05.10.09 "Про виконання наказу МОН від 11.09.2009 р. № 852 про введення навчального предмету “Українська жестова мова"
Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами
Відеолекція для  вчителів про універсальний дизайн у сфері освіти
Відеолекція для  вчителів про універсальний дизайн у навчанні
Участь батьків у організації інклюзивного навчання
Домедична допомога

* Матеріали, що присвячені інклюзивній освіті 
* Сім стовпів інклюзивної освіти 
* Діти із синдромом Дауна: факти, навчання, допомога
* Дитина з аутизмом у закладі освіти 
* Діти з особливими освітнми потребами та організація їх навчання  
* Як допомогти незрячій дитині адаптуватись у школі
* Зміни до Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти